A Youtube-csatornám hivatalos blogja

Transport & Vehicle

Transport & Vehicle

Az utolsó magaspadlós Ikarusok Budapesten

2025. június 29. - Transport Vehicle

Üdvözlök mindenkit!

Ez a poszt az utolsó budapesti magaspadlós autóbuszok utolsó napjáról fog szólni.

A szóban forgó járművek a 200-as és 400-as sorozatú Ikarusok voltak, amelyek közel fél évszázadig határozták meg Budapest látképét, volt egy időszak, amikor csak ez a két sorozat alkotta a BKV flottáját. A legendás hazai buszgyár megszűnése után már szinte kizárólag külföldi alacsonypadlós buszokkal kezdték lecserélni az igencsak elöregedett és túlfuttatott állományt, amely program 2022-re ért célba. Az Ikarus típusait már csak a 280.94T-GVM, a 411T/412T, valamint a 412-es és EAG E91-es típusok képviselik a fővárosban- de vélhetően már nem sokáig, ugyanis nagy eséllyel ezek is kikopnak 2025-ben a forgalomból.

Az utolsó nap - 2022. november 20, vasárnap

2022. novemberében korszakot lezáró járműállományi változások mentek végbe: nyugdíjba vonultak az utolsó magaspadlós autóbuszok Budapesten, ez a 260-as, 280-as, 435-ös és félig-meddig a 405-ös Ikarus típusok végleges selejtezését jelentette a BKV-nál. A 415-ösök már nyáron elbúcsúztak, egy 405-ös (LPZ-954) pedig még 2023. 01. 31-éig forgalomban maradhatott, alacsonypadlós középrésze miatt.

Az utolsó napon a 139-esen egy Ikarus 280-as és egy 435-ös, a 128/129-esen egy 260-as, a 149/155-ösön pedig az Ezüstnyíl arculatú 260-as járt. A 435-ös megörökítéséről lemaradtam, így a többi típusról tudok képeket mutatni.

ikarus_280_modositott.jpg

A képen az utolsó Ikarus 280-as látható, amely a 139-esen közlekedett. Maga a kocsi megmaradt a BPI-829-es rendszámával a BKV-nál, az utolsó forgalmi állapotot bemutató 280-as nosztalgiajármű lett belőle. A jármű ilyen stílusos táblát kapott, amelyről mindenki megtudhatta, hogy ez az utolsó napja forgalomban.

viber_kep_2025-05-31_15-03-51-367.jpg

A ráncajtós 260-as ottjártamkor a 128-ason járt, bár a kép készítésekor épp a Széll Kálmán téren várakozott a következő indulásig.

img_20221120_151154.jpg

Az Ikarus 260-as típus 1971 óta ráncajtókkal érkezett a BKV-hoz, amely ajtókialakítás egészen 1985-ig egyeduralkodó volt az első Mávag Tr 5-ös buszoktól kezdve. Ekkortól ugyanis bolygóajtókkal látták el az új járműveket, később pedig az összes többi még ráncajtós autóbuszt. Ez a folyamat 2014-ben zárult le, amikor az utolsó ilyen kialakítású Ikarus 280-ast kivonták a forgalomból.

Ennek a járműnek nem mindennapi a története: 1981-től 2001-ig közlekedett, amely időszak után egy budapesti telephelyen állt már BPO-103-asként, majd 2013-ban újították fel mai (=gyártáskori) állapotára. A rendszáma BPO-671 lett, a korábbi rendszámai (BU-06-71, később GE-06-71) előtt tisztelegve.

img_20221120_155334_1.jpg

A BKV 1998-ban létrehozta az ún. BKV+ programot, amely az indulások pontos meghirdetését, az utastájékoztatás, valamint a járművek és a megállók kinézetének és minőségének javítását jelentette. A program elindításához felújítottak 22+22 db Ikarus 260-ast és 280-ast, amelyek elektronikus kijelzőket és jellegzetes "ezüstnyíl" festést kaptak a külső felületükre. Így szolgáltak egészen 2008-ig, amikor is megszűnt a szolgáltatás, és fokozatosan "visszakékültek" eredeti színükre. Egyedül a képen látható BPO-301-es maradt meg ebben a formában, amely a BKV-nál kapta vissza jellegzetes arculatát.

img_20221120_151632.jpg

A végére jutott egy elég rossz minőségű, ugyanakkor (számomra) dokumentum értékű fotó: itt a BPO-199-es Ikarus 405-ös látható, amint a 16-oson rója utolsó forgalmi köreit. A BKV 90+2 példányt vett a típusból 1995-ben, azonban a pocsék rendelkezésre állásuk miatt folyamatosan napirenden volt a típuscsere kérdése. Ez végül 2022-ben valósulhatott meg, amikor ők is elbúcsúztak. Az alábbi példány megmaradt a BKV-nál, jelenleg AAIK-405-ös rendszámmal rendelkezik, időnként lehet vele találkozni retrójáratokon.

Végezetül álljon itt egy videó, amiben látható egy-két felvétel az utolsó magaspadlósokról (a 405-öst kivéve). Az utolsó hétvége szerintem kiválóan visszaadta az esemény értékét, köszönet azoknak, akik a szervezésben részt vettek!

Másnaptól kezdve szerintem egy újfajta autóbuszüzem vette fel a munkát a fővárosban, amely biztosan korszerűbb, de emlékezzünk ezekre a korszakalkotó járművekre is, amelyek több mint 5 évtizeden át szolgáltak a főváros tömegközlekedésében.

Ez a poszt ennyi is lett volna, köszönöm a figyelmet!

A bejegyzés trackback címe:

https://transport-vehicle.blog.hu/api/trackback/id/tr2918897162

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása